Povesť o troch prútoch kráľa Svätopluka

Kráľ Svätopluk mal troch synov. I zavolal si ich k sebe keď ležal na smrteľnej posteli. Keďže chceli po jeho smrti vládnuť všetci , kázal im priniesť tri prúty. Keď boli prúty vo viazaničke nariadil, aby ich zlomili. No žiaden zo synov to nedokázal. Potom viazaničku kázal rozdeliť a podal ho každému zvlášť. Samostatný prút sa zlomil ľahko. I Svätopluk im vysvetlil, že len ak budú vládnuť vo svornosti a vzájomne si budú pomáhať , len vtedy ich žiadny nepriateľ nepremôže. Ak si však ríšu podelia, nepriateľ ich poľahky premôže a ríšu im vezme. Možno aj na začiatku držali svorne a Svätopluka počúvli,no netrvalo dlho od jeho smrti a začali sa deliť, lebo na jeho slová rýchlo zabudli. I ruvali sa a naťahovali o to ,kto je lepší.Keby boli držali spolu, mohli by kráľovstvo zachrániť. Avšak nedržali spolu a tak si oslabenú krajinu Maďari podmanili na veľmi dlhý čas.

Nezdá sa vám, že tento príbeh sa dá tiež veľmi ľahko presunúť do súčasnosti? Dokonca ak by sme za synov dosadili: učiteľa,odborára a rodiča žiaka bola by situácia podobná. Veď aj učitelia sa rokmi rozdelili na učiteľov základných škôl, stredoškolských a vysokoškolských a každý hrabe za seba. Odborári tí sú zasa starí a noví a človek ani nepochopí prečo. A rodičia? To je samostatná kapitola. Tí radšej v kútiku sedia a nič nepovedia. Lebo nie každý z tých prútov je rovnako mocný a hrubý.Dovolím si tvrdiť, že rodič je v tomto prútik najslabší. Možno sa však mýlim. Veď aj ja som len človek.A čo by som veľmi chcela? Aby si už ľudia v školstve konečne vstúpili do svedomia a spojili sa za spoločné dobro. Len vtedy to bude v školstve fungovať, ak budú držať spolu ako tie tri prúty. Delenie totiž ešte nikdy nikomu nepomohlo!!!!A ak dovolia pridať aj štvrtý prút- nepedagóga potom bude zväzok ešte pevnejší a stabilnejší.To je však veľmi nepravdepodobné.

Iste ste si všimli, že tak ako tento, aj tie predchádzajúce príbehy boli sebe podobné, len stále inak podané. Bol to zámer. Pozrieť sa na jednu a tú istú vec, či rovnaké situácie z rôznych uhlov pohľadu formou rozprávky. Neodolala som napísať tieto rozprávky tak, ako ich ja v školstve vidím a cítim. Samozrejme tých rozprávok by bolo aj viac : O Snehovej kráľovnej, Snehu-lienke, Červenej čiapočke, Popolvár atď. Každá jedna opisuje ľudí a situácie v školstve rovnako, akoby sa stali v rozprávke. Lebo rozprávky sú o bežnom živote a snažia sa nás naučiť ako v tej ktorej situácii sa má človek zachovať. A prečo som tu vlastne začala písať?

Zostala som v škole sama a keďže nie som podstatná a nadarmo predsa nebudú míňať elektrickú energiu na ekonómku školy odpojili ma od chladničky.Keďže sa nevarí, musela som si jedlo priniesť z domu. Samozrejme sa mi jedlo v teple  skazilo a ja som sa priotrávila.V kŕčoch a bolestiach som sa zvíjala a vravela som si : Čo som ja komu urobila? Aj v ZOO sa k zvieratám chovajú lepšie ako k nám.

Možno je situácia vo vašej škole iná.Buďte radi a vážte si to. Ak nie berte vážne moje posolstvo: Správate sa k sebe lepšie a múdrejšie ako u nás.Nedeľte sa zbytočne na učiteľov, upratovačky, školníkov či kuchárky.Všetci tvoríme piliere školstva. Ak sa jeden pilier podpíli padne celá budova. A ešte jedna vec.Žiadne peniaze, ktoré si vybojujete na úkor iných nenahradia dobré vzájomné vzťahy na pracovisku.Peniaze totiž majú čarovnú moc- nikdy ich nie je dosť.

Časť 5: O dvanástich mesiačikoch.

24.07.2015

Iste ste už všelijakú verziu o dvanástich mesiačikoch počuli či čítali. No takú verziu ako vám ja teraz porozprávam ste isto iste nepočuli. Bude upravená a prerobená- snáď mi to Dobšinský odpustí. Táto paródia- aby ma každý správne chápal , nemá za účel haniť toto literárne dielo, ale má poukázať na nedostatky , chyby a absurdné situácie, ktoré sa okolo [...]

Časť 4: Ako Pat a Mat na ministerstve funkčnú klasifikáciu do praxe zavádzali.

24.07.2015

Počúvala som len nedávno rozprávku Bračok vtáčok a veľmi sa mi páčila. Moderátori následne rozoberali aký horor z toho vyšiel, keď na macochu kameň padol. To však nepoznajú moju rozprávku. Však počúvajte. V hlavných úlohách hrajú Pat- pravdepodobne poradca MF SR a Mat- pravdepodobne poradca MŠVVaŠ. Kde bolo a nebolo, bola tu raz jedna Európska únia( ďalej len [...]

Časť 3: O troch grošoch- aktualizovaná verzia.

23.07.2015

Poznáte tú rozprávku? Vyrastala som na nej a občas mám dojem, akoby to Dobšinský len teraz písal z prostredia školstva. Preto na záver rozprávky ešte len čakám. Chudobný človek v rozprávke to je v skutočnom živote nepedagogický zamestnanec. Aj ten má tak malý plat, že to hraničí až s chudobou. Kuchárkam, upratovačkám či školníkom, ale aj ekonómkam škôl sa [...]

thumbnail foto4 shutterstock, pr, nepouzivat

2,6 miliardy na 30 rokov. Mosty sa idú opravovať cez PPP projekty. Dlhodobo nepoistené vozidlá vyradia z evidencie, odklepla vláda a pripravuje sa na obranu

17.12.2025 11:17, aktualizované: 11:56

Odhaduje sa, že v súčasnosti je na Slovensku viac ako 600 000 nepoistených vozidiel, pričom viac ako 300 000 z nich sa aktívne používa v cestnej premávke.

ráž fico

Zabojuje Smer prvýkrát o post šéfa Bratislavy? V hre je vraj meno ministra. Ešte som sa nerozhodol, odkázal

17.12.2025 11:05

Politológ zhodnotil šance ministra na primátorský post v „protismeráckej“ bašte.

babiš

Babiš: Česko je za ďalšiu finančnú pomoc Kyjevu, podporil by využitie ruských aktív

17.12.2025 10:46, aktualizované: 11:22

V otázke použitia zmrazených ruských aktív zdôraznil, že Česko žiadne garancie dávať nebude.

nevybuchnutá munícia, granát,

Mimoriadna udalosť na železničnej trati: dopravu prerušilo výbušné zariadenie

17.12.2025 10:45, aktualizované: 11:15

Na železničnej trati medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom prerušili dopravu. Dôvodom je nájdené výbušné zariadenie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 41131x
Priemerná čítanosť článkov: 6855x

Autor blogu

Kategórie

Archív