Založ si blog

Časť 1: Originálne kompetencie čierna diera školstva.

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo v školstve nie sú nikdy peniaze? Prečo stále riaditelia nariekajú a nikdy im nie je dosť? Ja mám príležitosť vidieť všetko zdola a nedá mi nepodeliť sa s vami o moje zistenia. Začala by som tým najväčším problémom aký kedy bol v školstve zavedený do prevádzky a to sú originálne kompetencie. Keď sa robila reforma financovania škôl, niekto geniálny rozdelil školy na dva tábory. Prvý tábor sú školy a financuje ich štát cez prenesené kompetencie. Druhý tábor sú školské zariadenia- jedálne , škôlky, družiny, centrá voľného času, ktoré vraj nie sú až tak dôležité pre fungovanie školstva a preto dali obciam a mestám do rúk originálne kompetencie. Bolo mi povedané, že tento úžasný systém funguje vo vyspelých krajinách dokonale a preto ho nie je potrebné meniť( ani ho nikdy nebudú meniť, lebo na to nie je politická vôľa). Máme si jednoducho zvyknúť a prispôsobiť sa mu. A prečo mi tento systém vadí? Videli ste už niekedy takú vec, aby vám švagor dal peniaze len tak z dobrej vôle a bez toho, aby sa mu to vrátilo späť? Presne tak je to aj s originálnymi kompetenciami. Obce tieto peniaze v plnej výške dostanú ,no už je na nich ako s nimi naložia. Vo vyspelej krajine ak obec škole na zariadenie peniaze nedá, občania sa vzbúria a idú si vybojovať svoje právo na zastupiteľstvo. Tu sme však boli celé desaťročia vedení k tomu, aby sme sa nestarali o to čo robí sused nieto ešte čo robí obec či štát. A tak si obec s peniazmi robí čo chce. Samozrejme na úkor škôl si zbiera politické body a školám sa hádžu len omrvinky. Vďaka tomuto systému rozdelenia peňazí a nezáujmu ľudí sa u nás stalo, že učiteľ základnej školy dostal k životnému jubileu finančnú odmenu, lebo to štát škole preplatil , ale kuchárka v jedálni mala smolu. Nedostala ani cent. Dôvod? Nemali sme financie ani na základné vykrytie miezd družiny a jedálne. A ako mi bolo neskôr povedané v kolektívnej zmluve je slovíčko „zamestnávateľ môže vyplatiť“ čo v ľudskej reči znamená, že nemusí a preto tým nič neporušili. Možno sa nič nestalo z pohľadu zákona, ale z pohľadu morálky určite. Je maximálne nespravodlivé ak jeden odmenu dostane a druhý nie. Tie ušetrené peniaze podľa mňa rozhodne nestáli za to. Obec by určite nezbankrotovala.

Keď som nastúpila do zamestnania musela som si naštudovať zákony, chodiť na školenia, pýtať sa no hlavne počúvať. Dovtedy som o tom, aké majú obce či mestá právomoci nemala ani tušenia. To čo som zistila ma dvíhalo zo stoličky. Obec či mesto v súčasnosti je malý štát v štáte. Tento systém si páni politici schválili len vďaka tomu, že aj tí čo sú v opozícii , alebo sa do nej po čase dostanú si môžu pohodlne gazdovať i keď na oveľa menšom hnojisku. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že starosta, ktorý u nás viedol obec pred desiatimi rokmi ju neskutočne zaťažil dlhmi a na majetok obce bola uvalená exekúcia. Myslíte si, že za to pykal? Omyl. Nie je totiž nič ťažšie ako usvedčiť niekoho z nehospodárneho nakladania s majetkom. Alebo ste vy videli , aby nejaký starosta išiel sedieť za nehospodárne či neefektívne nakladanie s majetkom obce? Ak to urobil poza chrbát poslancov tak áno. Ale ak to urobil so súhlasom poslancov potom jediný trest , ktorý postihuje súčasnú elitu miest a obcí je , že ich ľudia v ďalšom volebnom období nemusia zvoliť. Sami politici si to takto schválili , lebo im to vždy vyhovovalo, vyhovuje a aj v budúcnosti bude vyhovovať. Kto si povie, že takýto starosta či poslanec myslí  len na dobro žiakov, učiteľov a rodičov a nie na vlastné dobro je mimo reality. Takže prečo sú originálne kompetencie čierna diera školstva? Lebo obec dostane peniaze za každé jedno dieťa, ktoré navštevuje školu na fungovanie družiny, jedálne, dokonca dostane peniaze na centrum voľného času aj keď žiadne centrum v svojej obci nemá. (To si vybavili politici parádny tunel- klobúk dolu pred ich genialitou.) Ďalej obec dostane peniaze na kapitálové výdavky pre všetky školské zariadenia v obci no ako som povedala tie môže aj nemusí minúť práve na ten účel. A ani nemíňa. Veď aj načo? Obce pred časom rušili škôlky ako na bežiacom páse, lebo pôrodnosť vraj klesá a nepotrebujú ich. Budovy predali a bolo. Teraz im štát dáva milióny na rozširovanie kapacít škôlok či výstavbu nových. Detí je viac ako škôlok a stáva sa s toho problém. Budú sa snáď obce trápiť takým problémom? Peniaze sú ich – problém patrí štátu. Veď im stačí len natrčiť ruky, stenať  a žiadať štát nech sa o kapacity postará. Veď už všetko predali a potrebujú ďalšie príjmy. Okrem toho starostovia i poslanci sú verní vazali svojej strany a len vtedy budú poslušní, dokiaľ z toho budú mať úžitok . Riaditelia tiež radšej sklopia uši, len aby nebolo zle a tak kde tu -keď sa to dá uhradia faktúru za plyn, elektriku či vodu radšej z prenesených kompetencií ,aby sa nemuseli doťahovať s poslancami. Tým odčerpávajú peniaze škole a potom musia šetriť v inom. A ako je to v našej dedine? Keď už som nedokázala vybaviť aby všetky peniaze išli škole , aspoň som si vybavila chodník pre naším domom. A vždy keď po ňom kráčam vravím si: Tak takto sa šliape po školstve.

Povesť o troch prútoch kráľa Svätopluka

26.07.2015

Kráľ Svätopluk mal troch synov. I zavolal si ich k sebe keď ležal na smrteľnej posteli. Keďže chceli po jeho smrti vládnuť všetci , kázal im priniesť tri prúty. Keď boli prúty vo viazaničke nariadil, aby ich zlomili. No žiaden zo synov to nedokázal. Potom viazaničku kázal rozdeliť a podal ho každému zvlášť. Samostatný prút sa zlomil ľahko. I Svätopluk im vysvetlil, [...]

Časť 5: O dvanástich mesiačikoch.

24.07.2015

Iste ste už všelijakú verziu o dvanástich mesiačikoch počuli či čítali. No takú verziu ako vám ja teraz porozprávam ste isto iste nepočuli. Bude upravená a prerobená- snáď mi to Dobšinský odpustí. Táto paródia- aby ma každý správne chápal , nemá za účel haniť toto literárne dielo, ale má poukázať na nedostatky , chyby a absurdné situácie, ktoré sa okolo [...]

Časť 4: Ako Pat a Mat na ministerstve funkčnú klasifikáciu do praxe zavádzali.

24.07.2015

Počúvala som len nedávno rozprávku Bračok vtáčok a veľmi sa mi páčila. Moderátori následne rozoberali aký horor z toho vyšiel, keď na macochu kameň padol. To však nepoznajú moju rozprávku. Však počúvajte. V hlavných úlohách hrajú Pat- pravdepodobne poradca MF SR a Mat- pravdepodobne poradca MŠVVaŠ. Kde bolo a nebolo, bola tu raz jedna Európska únia( ďalej len [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 34980x
Priemerná čítanosť článkov: 5830x

Autor blogu

Kategórie

Archív